خورشت بامیه یکی از خورشت‌های لذیذ و خوشمزه ایرانی است. اصالت این خورشت خوش طعم به جنوب ایران باز می‌گردد. اما خورشت بامیه به دلیل مزه بی‌نظیرش در سراسر کشور پخته می‌شود. اما بعضی ها خورشت بامیه را به خاطر لزِج بودن آن دوست ندارند. خورشت بامیه به دلیل وجود بامیه که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است، برای پاک سازی و سم زدایی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست بسیار مفید است. خورشت بامیه را می‌شود هم با گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند، گوساله و هم گوشت سفید مانند مرغ تهیه نمود.

در ادامه شما را با طرز تهیه خورشت بامیه و نکاتی در پختن آن آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه

  • بامیه: 400 گرم
  • گوشت: 500 گرم
  • پیاز: 2 عدد بزرگ
  • سیر: 3 حبه
  • گوجه فرنگی: 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو تازه: 2 قاشق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه خورشت بامیه

در مرحله اول پیاز ها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یا قابلمه که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز و سیر خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی سیر نرم شد و پیازمان به رنگ طلایی در آمد، زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. سپس آن ها را با یکدیگر تفت دهید.

موقعی که پیاز و سیر در حال تفت خوردن می باشند. گوشت را تیز کنید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت قطعات خورشتی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید و همراه مخلوط سیر و پیاز تفت دهید. تفت دادن گوشت را تا زمانی که رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود ادامه دهید.

سپس گوجه فرنگی ها را بشویید و آن ها را رنده کنید. سپس به قابلمه خورشت اضافه کنید و در ادامه 1 قاشق غذاخوری نیز رب به قابلمه اضافه کنید. آنقدر مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود و طعم خامی از آن گرفته شود.

در ادامه 5 پیمانه آب جوش به مواد موجود در داخل قابلمه اضافه کنید و سپس در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا مواد با حرارت کم اجاق گاز به آرامی پخته شوند و جا بیفتند.

در این مرحله نوبت به آماده کردن بامیه ها است. ابتدا باید دم بامیه ها را جدا کنید. دقت کنید که به خود بامیه آسیب نزنید. چونکه اگر بامیه‌ها شکافته شوند، بعد از پخته شدن خورشت شما ظاهر خوبی نخواهد داشت. بعد از اینکه دم بامیه ها را جدا کردید آن ها را آبکش کنید و در یک صافی قرار دهید.

در ادامه یک تابه را که در آن مقداری روغن مایع ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس بامیه‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کند. دقت داشته باشید که سرخ کردن بیش از حد بامیه ها باعث می شود بسیاری از خواص مفید بامیه از دست برود.

مقداری از گوشت را امتحان کنید، اگر گوشت ها پخته بودند، به آن ها بامیه را اضافه کنید.

در مرحله آخر به قابلمه خورشت بامیه آبلیمو تازه به همراه نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید و به خورشت اجازه دهید تا در دمای ملایم اجاق گاز بپزد و جا بیفتد.

وقتی که بامیه ها کاملا پخته شدند، خورشت بامیه شما آماده می باشد. خورشت بامیه را دز یک کاسه زیبا بکشید و به همراه برنج زعفرانی، در کنار ماست و سالاد شیرازی سرو کنید.

 خورشت بامیه برای دو نفر

در اینجا میخوام شمارو با طرز تهیه خورشت بامیه برای دو نفر به روشی دیگر آشنا کنم. امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد مورد نیاز خورشت بامیه برای دو نفر:

  • پیاز: یک عدد متوسط
  • سیب‌زمینی: یک عدد متوسط (کدبانوهای ایرونی معمولا توی اکثر خورشت‌ها سیب‌زمینی هم اضافه می‌کنن. اما اگر توی پخت بامیه استفاده هم نکردید مشکلی نیست. توی حالت استناداردش بدون سیب‌زمینی درست میشه)
  • بامیه: پاک‌شده نیم‌کیلو
  • گوشت: شش‌تکه خورشتی (‌‌می‌تونید کمتر یا بیشتر هم استفاده کنید)
  • نمک، زردچوبه، ادویه‌ گوشت: به مقدار لازم (مثل خورشت‌های دیگه که لِمش دستتون هست)
  • رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: دو قاشق غذا‌خوری
  • آبغوره: دو قاشق غذ‌اخوری
  • برنج: دو پیمانه پلوپزی

طرز تهیه خورشت بامیه برای دو نفر:

ابتدا یک کاسه بردارید، بامیه‌هاتونو تمیز کنید و بذارید توی آب سرد چون اواسط کار بهشون احتیاج داریم.

بعد یک عدد پیاز متوسط رو پوست ‌می‌کنیم‌ و نگینی خورد می‌کنیم. پیازها رو تفت میدیم، تا جایی که طلایی بشن.

حالا زردچوبه، ادویه‌گوشت، و فلفل قرمز رو اضافه ‌می‌کنیم‌. مخلوطمون را به هم‌می‌زنیم و و مقداری تفت میدیم تا بوی ادویه توی آشپزخونه بپیچه.

گوشت‌ رو (که گفتیم مقدارش دست خودتونه) به هر اندازه‌ای که دوست دارید برش زده و درون روغن و پیاز داغ‌ها بریزید. خوب به‌هم می‌زنیم تا رنگ خا‌می‌گوشت بره و طلایی رنگ شن. تا این مرحله‌ رو اکثر کدبانوها به‌خوبی بلدن. همون طمع‌دار کردن و تفت دادن گوشت با پیازه و ادویست.

دو تا لیوان آب جوش اضافه ‌می‌کنیم‌ و با توجه به ابعاد گوشت زمان می‌دیم تا گوشت به صورت کامل بپذه. منظور اینه که خودتون گوشت رو تست کنید تا از پختش کاملا مطمعن بشید.

حالا می‌ریم سراغ بامیه‌هامون که تقریبا یک ربع توی آب سرد بودن و تمیز شسته شدن.

تمیز کردن بامیه رو می‌تونید با چاقو یا برای راحتی با قیچی‌هم انجام بدید. خیلی کار ساده‌ایه فقط ساقه‌ها بلند ته بامیه‌رو ببرید.

یادآوری: دقت کنید از ته نچینید تا مواد لزج بامیه بیرون نزنه، اگر اینطوری شد دیگه ازش استفاده نکنید چون طمع خورشت رو خراب می‌کنه.

بعد از اون دو قاشق روغن تو تابه می‌ریزیم و منتظر می‌مونیم مقداری گرم بشه. بامیه‌ها رو توی تابه ‌می‌ریزیم و کم‌کم به‌هم می‌زنیم تا رنگ خا‌می ‌اونا گرفته بشه.

توی این مرحله بامیه‌هامونو اضافه ‌می‌کنیم. حرارت رو کم ‌می‌‌کنیم‌ و بین پانزده دقیقه تا نیم ساعت (بسته به سایز و ابعاد ) زمان می‌دیم تا بامیه‌ها و سیب زمینی‌ها کاملا پخته شوند. وقتی بپذن تغییر رنگ میدن و حتی آب خورشتتون هم غلیظ تر از حالت اولیه‌اش میشه .

همه کدبانوها میدونن که تو اکثر خورشت‌ها برای طعم بهتر و البته حجیم کردن خورشت، سیب‌زمینی همیشه گزینه مناسبیه. گفتیم توی فرم معمول این خورشت سیب‌زمینی نیست اما اگر دوست داشتید یک عدد سیب زمینی متوسط رو بردارید و نگینی خرد کنید. قبل از ریختن سیب‌زمینی‌ها توی خورشت اول چک کنید ببینید گوشت‌ها خوب پخته شده؟

وقتی که گوشت پخت به خورشتمون اضافش ‌‌می‌کنیم‌ و یک ربع زمان ‌می‌دیم تا مقداری پخته شود.

نکته: می‌تونید یک دونشو بردارید و امتحان کنید تا از پختش خیالتون راحت شه. باید نرم شده باشه البته زیادم بپزه لِه میشه که به همون دلیلی که گفتیم خوب نیست.

رسیدیم به مرحله آخر، رب گوجه فرنگی و آبغوره و آبلیمو رو، زمانی که تمام مواد خورشت کاملا پخت، اضافه ‌می‌کنیم‌ و پنج تا ده دقیقه زمان میدیم تا خورشت کاملا جا بیوفته. دیگه الان خورشت خوش عطر و بوی ما آمادست.

زیر خورشت رو خاموش کنید یا خیلی کمش کنید و برید سراغ پخت کته.

روش پختن کته:

دستور اصلی ما پخت خورشت بامیه بود اما برای کامل شدن وعده غذایی اینجا دستور پخت کته هم بهتون آموزش می‌دیم، چون توی کشور ما در اکثر مواقع برنج و خورشت با هم سِرو میشن.

برنج، روغن، نمک و آب را توی قابلمه ریخته و به هم میزنیم با حرارت متوسط و منتظر ‌می‌مونیم تا کم کم آب برنج تبخیر شه. زمانی که آب برنج تبخیر شد دور برنج را به سمت مرکز قابلمه بالا می‌کشیم تا نسوزه. با حرارت کم و زیر دیگی یک ساعت تا هفتاد و پنج دقیقه برنج به صورت کامل دم میکشه و آماده سرو است.

نکاتی در تهیه خورشت بامیه

  • در تهیه خورشت بامیه می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید. برای این کار 600 تا 800 گرم گوشت مرغ را تهیه کنید و صورت تکه‌ای خرد کنید و مانند مراحل تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفند عمل کنید. در ضمن به این نکته نیز توجه کنید که گوشت مرغ بسیار سریع تر از گوشت قرمز تهیه می‌شود.
  • در دستور پخت اصلی خورشت بامیه از لپه استفاده نمی‌شود. اما در بعضی از مناطق کشور از لپه نیز استفاده می‌کنند. برای استفاده از لپه در خورشت بامیه آن را از شب قبل در مقداری آب بگذارید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود که از نفخ شکم جلوگیری شود و هم لپه‌ها زودتر پخته شوند. سپس لپه ها را بعد از اینکه گوشت را سرخ کردید، کمی تفت دهید و به مواد اضافه کنید و مانند مراحل بالا عمل کنید.
  • در جنوب برای خوشمزه‌تر شدن خورشت بامیه مقداری تمر هندی به آن اضافه می‌کنند. برای این کار مقداری تمر هندی را در یک لیوان آب جوش حل کنید و به مواد در انتهای پخته شدن اضافه کنید.
  • می‌توانید به جای استفاده از آبلیمو در خورشت بامیه از آبغوره نیز استفاده کنید.
  • اگر در انتهای پخته شدن خورشت بامیه، کمی آب آن زیاد بود، مقداری صبر کنید تا آب به خورد مواد برود و خورشت غلیظ تر شود. غلیظ تر شدن خورشت هم ظاهر خورشت را بهتر می‌کند و هم آن را خوشمزه تر می‌کند.
  • می‌توانید در انتها برای خوشمزه تر شدن خورشت بامیه مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید.