میوه‌های عجیب ‌و غریب نیز درست مانند مردمان جذاب سرزمین تایلند، در هر گوشه‌ای از این کشور به شما خوشامد می‌گویند. خاک حاصلخیز، اقلیم استوایی و بخش‌های شمالی دارای آب ‌وهوای معتدل در تایلند به این معنی است که تقریبا هر چیزی در این کشور رشد می‌کند. درنتیجه این امر نیز کمتر مکانی در جهان می‌تواند مدعی داشتن چنین گنجینه متنوعی از میوه‌های خوش‌ طعم زیبا باشد. بهتر است با مصرف بیشترین میزان ممکن از میوه‌های تایلند، از این فراوانی بهره ببرید. در ابتدا طعم این میوه‌ها ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد و خارگیل تیغ تیغی و بد بو می‌تواند بهترین نمونه برای این حالت به‌حساب بیاید ولی مطمئن باشید وقتی که شروع به خوردن این میوه‌ها کنید، دیگر نمی‌توانید از آن‌ها چشم ‌پوشی نمایید. میوه‌ها نه ‌تنها ارزان، سالم و مغذی هستند بلکه روشی عالی برای تامین مایعات موردنیاز بدن به‌حساب آمده و به همین دلیل نیز میان وعده‌هایی عالی هستند. خوردن میوه‌های این منطقه شبیه به یک ماجراجویی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز بهتر است به این متن ایمان داشته و میوه‌ها را به روش محلی‌های تایلند و با کیسه کوچکی از نمک، شکر و فلفل قرمز نوش جان کنید.

1 - انبه

انبه (به زبان انگلیسی: منگو یا mango و به زبان تایلندی: ماموآنگ یا Ma-Muang)
انبه یکی از شناخته ‌شده‌ترین میوه‌های تایلند است و تنوع بسیار بالایی برای این میوه لذیذ و شاداب کننده وجود دارد. راه‌های متفاوتی برای خوردن انبه وجود دارد؛ هنگامی‌که انبه به‌صورت کامل رسیده باشد، می‌توان آن را با قاشق خورد ولی بسیاری از تایلندی‌ها دوست دارند تا انبه را با برنج شفته و شیره نارگیل (به شکل غذایی به نام خائو نیو ما موآنگ) مصرف کنند. گروهی دیگر دوست دارند تا این میوه را به‌صورت نیمه رسیده و در برش‌هایی که بر روی آن شکر پاشیده شده است بخورند. می‌توان از انبه آب‌ میوه‌های بسیار خوشمزه‌ای تهیه کرد.

2 -منگوستین

ترگیل (به زبان انگلیسی: منگوستین یا Mangosteen و به زبان تایلندی: منگ کوت Mang-Kut)
این میوه در خارج از تایلند چندان شناخته ‌شده نیست. ازنظر ظاهری نیز ترگیل دارای پوسته بسیار عجیب ‌وغریب به شکل دایره‌ای و رنگ بنفش است. داخل این پوسته، گوشته‌ای سفیدرنگ و خوش ‌طعم قرار دارد که بخش‌های مختلفی از آن قابل ‌خوردن است. بخش‌های مختلف داخلی این میوه بر روی گلبرگ‌های موجود در زیر پوسته آن قرار دارند. طعم عالی و قوی این میوه نیز موجب شده است تا یک گزینه مطلوب برای درست کردن آب‌ میوه به‌حساب بیاید.

3 - رامبوتان

مژکی (به زبان انگلیسی: رامبوتان یا Rambutan و به زبان تایلندی: نگوآر یا NgoR)
میوه مژگی یا رامبوتان، نام خود را از کلمه مالایی راموبت (Rambut) به معنای مو گرفته است که به‌صورت مستقیم به پوسته پر از تیغه‌های قرمز و زرد این میوه اشاره دارد. کندن این پوسته شما را به یک گوشته نیمه شفاف و سفید می‌رساند که تایلندی‌ها به‌شدت در فرایند ظریف جدا کردن این گوشته از دانه بزرگ آن ماهر هستند.

4 - دوریان

خارگیل (به زبان انگلیسی: دورین یا Durian و به زبان تایلندی: تو ری ین یا Tu-Rian)

بدون شک خارگیل یکی از بحث ‌برانگیزترین میوه‌های زمین است و طعمی قوی و منحصربه ‌فرد را به طرفداران خود ارائه می‌کند ولی درعین‌حال نیز بوی بد و تعفن مانند آن، منتقدانی را برایش به همراه داشته است. رایحه این میوه بسیار قوی است و برخی از افراد آن را به بوی میوه خراب‌شده‌ای که در یک خروجی آب گیر کرده باشد تشبیه می‌کنند. این تفسیر از بوی میوه به‌تنهایی می‌تواند بسیاری را از امتحان کردن آن منصرف کند، با تمامی این تفاسیر، مصرف این میوه که گران ‌ترین میوه تایلند بوده است، در مکان‌های عمومی و هتل‌ها ممنوع اعلام شده است.

5 - آناناس

آناناس (به زبان انگلیسی: پاین اپل یا Pineapple و به زبان تایلندی: ساپارود یا Sapparod)
این پادشاهی یکی از بزرگ‌ ترین مراکز تولید این میوه آبدار و خوش ‌طعم در جهان است. آناناس در تمامی فصول سال در تایلند رشد می‌کند و گیاه آناناس به‌راحتی در خاک ساحلی این کشور رشد می‌کند. گیاه آناناس، ارتفاع اندکی دارد و کاربری‌های متعددی برای این میوه وجود دارد. می‌توان از آناناس در دسر یا نوشیدنی و یا حتی غذاهایی ویژه و محبوب استفاده کرد.

6 - پاپایا

پاپایا (به زبان انگلیسی: Papaya و به زبان تایلندی: مالاکاو یا Ma-La-Kaw)
این میوه نیز میوه‌ای برای تمامی سال است ولی بهترین کیفیت آن در بین ماه‌های مارس تا ژوئن یعنی در فصل بهار به دست می‌آید. پاپایا میوه‌ای بیضی‌شکل است که برای خوردن آن باید آن را در طول برش داده و دانه‌های سیاه و کوچک داخلش را خالی کرد. این میوه معمولا پس از رسیدن، گوشته‌ای نارنجی ‌رنگ و خوش ‌طعم دارد. تایلندی‌ها دوست دارند تا پاپایای نرسیده را تکه‌ تکه کرده و آن را با آب ‌لیمو، فلفل قرمز، بادام ‌زمینی یا میگوی خشک (سوم تم یا Som Tam) تلفیق کنند که این مورد یکی از سالادهای محبوب تایلندی به‌ حساب می‌آید.

7 - دراگون فروت

میوه اژدها (به زبان انگلیسی: دراگون فروت یا Dragonfruit و به زبان تایلندی: گئو مون گورن یا Gao Mung Gorn)
میوه اژدها میوه گیاه کاکتوس با ظاهری عجیب و فضایی است و یک گوشته نرم و دوست ‌داشتنی دارد که تا حدی شبیه به کیوی است. این میوه معمولا با قاشق خورده می‌شود.

8 - گوآوا

گواوا (به زبان انگلیسی: Guava و به زبان تایلندی: فارانگ یا Farang)
ریشه این میوه به آمریکای جنوبی و منطقه هند غرب (مجموعه جزایر آنتیل و جزایر لوکایان در دریای کارائیب) بازمی‌گردد و امروزه در بسیاری از کشورهای استوایی رشد می‌کند. این میوه به خاطر داشتن عطر و بوی عجیب ‌وغریب خود بسیار محبوب است. گواوا در تمامی سال در بازار وجود دارد و این امر آن را به یک میان وعده محبوب بدل کرده است. می‌توان این میوه را در وضعیت سبز و ترد به همراه نمک، فلفل قرمز یا شکر مصرف کرد یا این‌که منتظر رسیدن آن ماند. به علت مزه و حس تازه کنندگی خاص گواوا از آن برای درست کردن نوشیدنی‌ها، بستنی‌ها، ژله‌ها و مرباهای مختلف نیز استفاده می‌شود. نام تایلندی آن یعنی فارانگ نیز در میان خارجی‌ها شناخته‌شده است.

9 - دارابی

دارابی (به زبان انگلیسی: پوملو یا Pomelo و به زبان تایلندی: سوم او یا Som-O)

این میوه دارای طعم و اندازه ‌ای شبیه به گریپ‌فروت است و حالتی آبدار و ترش و شیرین دارد. این میوه که در تمامی سال در بازار وجود دارد، گونه‌های مختلفی دارد که رنگ‌هایی مانند زرد کمرنگ تا نارنجی و قرمز را شامل می‌شود.

10 - سیب رز

سیب رز (به زبان انگلیسی: رز اپل یا Rose Apple و به زبان تایلندی: چوم پو یا Chom-Poo)
شکل ظاهری این میوه تقریبا شبیه به گلابی است ولی پوسته سیب رز بسیار براق بوده و به رنگ‌های صورتی یا سبز موجود است. این میوه بسیار طراوت آور بوده و گوشته آن حالتی ترد و برشته به شما القا می‌کند. این میوه در تایلند با نمک یا شکر خورده می‌شود.

11 - جک فروت

جک فروت (به زبان انگلیسی: Jackfruit و به زبان تایلندی: خانون یا Khanoon)
این میوه که در بین ماه‌های ژانویه تا می (اواسط زمستان تا اواخر بهار) در دسترس است، اندازه‌ای نزدیک به یک خربزه داشته و عطری متفاوت و طعمی آبدار دارد. داخل این میوه به چندین بخش تقسیم شده است و هر یک از آن‌ها دارای یک گوشته موم مانند است که توسط دانه‌ها محاصره شده‌اند. معمولا این میوه به‌صورت خام مصرف می‌شود ولی در برخی از موارد نیز تایلندی‌ها آن را در خمیر خاص سرخ می‌کنند.

12 - سیب کاستارد

سیب کاستارد (به زبان انگلیسی: کاستارد اپل یا Custard Apple و به زبان تایلندی: نوی نا یا Noi-Na)
این میوه رنگ سبز روشن داشته و هم‌اندازه یک توپ تنیس بوده و دارای پوسته‌ای برجسته است. این میوه مزه‌ای مشابه با کاستارد داشته و با قاشق خورده می‌شود. محتویات شیرین داخل این میوه با دانه‌های سیاه بسیار کوچک همراه هستند.

13 - لنگست

زرگیل (به زبان انگلیسی: لنگست یا Langsat و به زبان تایلندی: لنگ سرد یا Lang-sard)
این میوه که بومی تایلند است، یک میوه کوچک و گرد فصلی است که در بین ماه‌های جولای تا اکتبر (اواسط تابستان تا اواسط پاییز) در دسترس است. برای گشودن پوست سفید و نازک آن از انگشتان خود استفاده کنید تا درون آن به یک گوشته نیمه شفاف و آبدار دست پیدا کنید که اندکی ترش ‌مزه است. این میوه که یک گزینه عالی برای رفع تشنگی است، در پنج رده مختلف از گوشته داخلی موجود است و بهتر است آن را خام خورد.

14 - لانگن

چشالو (به زبان انگلیسی: لانگن یا Longan و به زبان تایلندی: لام یای یا Lam-Yai)
این میوه یکی دیگر از براداران لیچی و مژکی است که کمتر از این دو شناخته‌شده است. چشالو طعمی لطیف و شیرین داشته و در بخش‌های شمالی تایلند در منطقه چانگ می (Chang Mai) و به ‌ویژه بین ماه‌های ژوئن تا اوت (فصل تابستان) رشد می‌کند. پوست این میوه را می‌توان با دست کند و گوشت لذیذ آن را نیز می‌توان با استفاده از فشار دادن شصت و انگشت اشاره به‌صورت همزمان، از داخل این میوه خارج کرد.

15 - لیچی

سرخالو (به زبان انگلیسی: لیچی یا Lychee و به زبان تایلندی: لینجی یا Linjee)

لیچی یک پوسته قرمز و دارای ساختاری خشک و خشن و غیرقابل‌ خوردن است که البته به‌راحتی می‌توان آن را جدا کرد. داخل این میوه از یک ‌لایه از گوشته‌ای نیمه شفاف و شیرین پر شده است که بافت آن تا حدی شبیه به بافت گوشته داخل انگور است. در مرکز این میوه با یک هسته براق قهوه‌ای ‌رنگ و فندقی شکل روبرو می‌شوید که نباید آن را بخورید. این میوه زیبا در بازه زمانی بین ماه‌های جولای تا اکتبر یعنی اواسط تابستان تا اواسط پاییز می‌رسد که این زمان، ۱۰۰ روز پس از گل دادن آن است.

16 - چیکو

چیکو (به زبان انگلیسی: ساپودیلا یا Sapodilla و به زبان تایلندی: لاموت یا La-Mut)
برخلاف داشتن یک ظاهر فریب ‌دهنده و کسل ‌کننده این میوه که اندکی شبیه به انجیر است، داخل آن با گوشته‌ای آبدار با طعمی عسلی پر شده است. برای گشودن چیکو و کندن پوسته آن از چاقو استفاده می‌شود و معمولا می‌توانید این میوه را در برش‌هایی تزئینی برای عرضه بیابید. مسلما چیکو به یک میوه مورد علاقه شما تبدیل می‌شود.

17 - نارگیل

نارگیل (به زبان انگلیسی: کوکونات یا Coconut و به زبان تایلندی: ماپراو یا Ma-Praow)
نارگیل را می‌توان پرکاربردترین میوه این لیست به‌حساب آورد، این میوه می‌تواند بیش از آب خوردن موجب تامین مایعات بدن شود و گوشته نرم داخل آن نیز یک دسر بسیار لذیذ خواهد بود. از پوسته نارگیل نیز سوغاتی‌های بسیار زیبا و تحسین ‌برانگیزی ساخته می‌شوند. البته زمانی که می‌خواهید نارگیل‌ها را بازکنید، احتیاط به خرج بدهید.

18 - موز

موز (به زبان انگلیسی: بنانا یا Banana و به زبان تایلندی: بونوآی)
فکر می‌کنید موز را می‌شناسید؟ در این کشور تعداد ۲۰ نوع مختلف از موز رشد می‌کند که شامل موزهای کوچک و ضخیم تا موزهای گوشتی و بزرگ می‌شود و هر یک از آن‌ها نام مخصوص به خود را دارد. در تایلند می‌توانید موز را به‌صورت خام، خشک ‌شده، آب پز، سرخ ‌شده، سرو شده به همراه شیره نارگیل در اختیار داشته و یا این‌که به‌سادگی، آن را تازه نوش جان کنید.

19 - سالاک

سالاک (به زبان انگلیسی: سالاک- اسنیک فروت یا Salak- Snake Fruit و به زبان تایلندی: Sala یا سالا)
میوه سالاک یا اسنیک فروت (به معنای میوه مار)، نامی عجیب دارد که این نام از پوسته سفت و شکننده آن گرفته شده است. گشودن این میوه شما را به بخش‌های نرم سفید رنگی خواهد رساند که طعم ترش و شیرین ویژه‌ای داشته و البته حالتی اسیدی دارد. دانه‌های ریز این میوه غیرقابل‌خوردن هستند ولی می‌توان به‌سادگی مواد اطراف آن‌ها را خورد.

20 - هندوانه

هندوانه (به زبان انگلیسی: واترملون یا Watermelon و به زبان تایلندی: Tangmo یا تنگمو)

خاک غنی تایلند با ایجاد طعمی لذیذی، اثر خود را در هندوانه‌ها نشان داده است. این میوه در رنگ قرمز یاقوتی و رنگ غیرمتعارف زرد نزدیک به طلایی نیز در این کشور یافت می‌شود. معمولا به علت اینکه می‌توان با شکافتن و کنده‌ کاری پوسته کلفت هندوانه، طرح‌های پیچیده‌ای به آن داد، این میوه به‌عنوان عنصر محوری در میوه‌ آرایی به کار می‌رود. همچنین می‌توانید مشاهده کنید که با انداختن هندوانه در مخلوط ‌کن، آب‌ میوه‌های خوشمزه‌ای از آن تهیه می‌شود.

منبع: www.bangkok.com