طعم و مزه غذا کاملا سلیقه ای است و بستگی به ذائقه افراد دارد، معمولا محل زندگی و نوعی آشپزی دور و برمان باعث می شود به طعم خاصی مانند تندی عادت کنیم. انواع فلفل و غذاهای تند جزو خوراکی هایی است که هر کسی نمی تواند آن ها را بخورد اما مردم مکزیک با این طعم بزرگ شده اند و فلفل های آتشین در فرهنگشان رسوخ کرده است. در این مطلب با ما همراه شوید تا در سفری کوتاه به قاره آمریکا داشته باشیم و بهترین سس های تند مکزیک را به شما معرفی کنیم. سس هایی که بخشی جدایی ناپذیر از بشقاب غذایی و خانه های مکزیکی ها هستند.

فرهنگ فلفلی

مردم مکزیک قرن ها است که با انواع فلفل و غذاهای تند آشنا هستند. این آشنایی کهن موجب شده امروز سس های تند مکزیک بین همه دوست داران غذای تند در جهان شهرت داشته باشند و البته در تمام کشور از آن ها استفاده می شود. در واقع می توان گفت در هیچ یک از رستوران های کشور یا سفره های خانگی مردم اگر یک شیشه سس تند روی میز غذا نباشد آن سفره کامل نیست. محلی ها این چاشنی آتشین را تقریبا به هر چیزی که می خورند، از غذای اصلی گرفته تا یک اسنک سبک و نوشیدنی هایشان، اضافه می کنند.

اگر در مکزیک کوکتل نوشیدنی بگیرید به احتمال زیاد یک چاشنی تند به آن اضافه کرده‌اند. اگر بخواهید سینما بروید و از کنار گیشه پاپ کرن بخرید حتما یک ظرف سس تند کنارش قرار می دهند، آن ها حتی به سیب هم سس تند می زنند. البته باید بگوییم سس تند و به ویژه فلفل قرمز و سالسا از سالم ترین مواد غذایی جهان هستند و برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

بیش از هزار نوع فلفل داریم که البته در بسیاری از خواص مفید با هم اشتراک دارند و می توان گفت بیشترشان فاقد کالری، قند و چربی هستند و کربوهیدرات کمی دارند و از آن طرف مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین A، فلاونوئید ها، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، ویتامین‌ ها و مواد معدنی هستند که هر یک از آن ها فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد.

انواع فلفل که ماده اصلی تشکیل دهنده بهترین سس های تند مکزیک هستند به صورت عمده در مزارع آفتاب گیر  Jalisco کشت می شوند. طعم هر سس بسته به نوع فلفلی که در آن استفاده شده و سایر ادویه ها و میزان سرکه با سایر سس های تند مکزیک متفاوت است، بنابر این در هر یک از خانه های مکزیکی غذاهای تند به گونه ای متفاوت درست می شود. امیدواریم اگر به مکزیک سفر کردید شانس این را داشته باشید که به خانه یکی از محلی ها دعوت شوید و بتوانید طعم سس تندی که دستور تهیه ایش مختص آن خانواده است را بچشید. اگر هم شانسش را نداشتید نگران نباشید ما برخی از بهترین سس های تند مکزیک که طعمی نزدیک به سس های خانگی مردم محلی دارند را به شما معرفی می کنیم.

والنتینا | Valentina

یکی از بهترین سس های تند مکزیک که اولین بار سال ۱۹۵۴ در شهر گوادالاخارا معرفی شد. والنتینا نام دارد و ترکیبات اصلی آن آب، فلفل تند، سرکه، نمک، ادویه جات ترشی و مواد نگهدارنده هستند. می توان آن را شناخته شده ترین و رایج ترین سس تند آماده در کشور مکزیک دانست. معمولا سس هایی که در کشور مکزیک استفاده می شوند نسبت به سایر کشورها دارای سرکه کم تری هستند و غلظتشان هم بیشتر است. در این سس ها تلاش شده تا تمرکز اصلی بر روی طعم فلفل باشد. معمولا ترکیبی از فلفل های پویا (puya)، آربـول (ARBOL)، چیپوتله (chipotle)، هالوپینو (jalapeño) و پیکین (piquin) در آن به کار می رود.

کسب و کار این سس به صورت خانوادگی اداره می شود و آن ها مزرعه بزرگ فلفل در Jalisco دارند و نام آن را روی لیبل محصول نیز می نویسند. این سس در دو نوع بسته بندی تند و خیلی تند به فروش می رسد جالب است بدانید مکزیکی ها علاوه بر غذاهای تند هنگام خوردن انواع میوه مثل هندوانه، انبه، پرتقال، آناناس و لیمو نیز این سس را رویشان می ریزیند. مراقب باشید بیش از حد سس والنتینا را نخورید چون احتمالا کمی بعد دیگر مزه سایر غذاها را حس نخواهید کرد.

چولولا | Cholula

چولولا نیز یکی از شناخته شده ترین سس های تند مکزیک است که برای طبع انواع غذاهای تند از آن استفاده می شود. دستور تهیه آن بسیار قدیمی بوده و مردم شهر به آن افتخار می کنند. چولولا از شهرهای مهم و باستانی کشور است که سابقه سکونت در آن به پانصد سال قبل از میلاد مسیح باز می ‌گردد و قدیمی ترین شهر زنده آمریکای شمالی محسوب می ‌شود.

بر روی لیبل آن تصویر زندی را مشاهده می کنید که مکزیکی ها او را با نام La Chila می شناسند. او آشپز خانواده Cuervo بود، این خانواده صاحب برندهای معتبر دیگری نیز هستند. این آشپز مشهور به خاطر مهارت هایش در استفاده از انواع فلفل شناخته می شد و همین توانایی ها الهام بخش تولید یکی از بهترین سس های تند مکزیک با نام چولولا بوده است.

خانواده Cuervo برای موفقیت هر چه بیشتر برندشان رستوران چولولا را نیز راه اندازی کردند و در برای درست کردن غذاهای تند از انواع فلفل و سس خودشان استفاده می کردند جالب است بدانید دستور پخت غذهای رستوران همان دستور La Chila مشهور است.  در سال ۱۹۸۹ چولولا وارد بازار بین المللی شد و از آن زمان اعتباری جهانی یافته است. Carina Hernandez از اعضای خانواده Cuervo معتقد است زیبایی چولولا آن است که سنت های مکزیک را به همه جهان شناسانده است. آن ها سس را در طعم های متفاوتی تولید می کنند اما مدل سنتی آن نزدیک ترین مزه به سس های خانگی مکزیک را دارد.

هیوچول | Huichol

Roberto Lopez تنها با ۴۰ پزو سرمایه و یک دوچرخه برای پخش سس ها در سال ۱۹۴۹ کارخانه تولید سس تند خودش را راه اندازی کرد. او از بطری های خالی نوشابه برای بسته بندی سس هایش استفاده می کرد، به بچه های محلی سپرده بود تا بطری های خالی را برایش جمع کنند و در عوض به آن ها بستنی یخی مجانی می داد. این شرکت امروز به تولید عمده رسیده و یکی از بهترین سس های تند مکزیک را تولید می کند اما هنوز هم دستور تهیه شان همانی است که همسر آقای Lopez ابداع کرده بود.

اون این نام را به خاطر مردم هیوچول که در کوه های Nayarit در نزدیکی Jalisco (منطقه ای که برای کشت فلفل های تند فوق العاده است) زندگی می کنند انتخاب کرد. او همچنین تصویری از مردم منطقه با لباس های سنتی شان را بر روی تصویر لیبل محصول قرار داد. گفته می شود محصول طعمی فوق العاده دارد و در خود کشور مکزیک بدون مواد نگهدارنده به فروش می رسد.

بوفالو | Búfalo

بوفالو در یکی از فروشگاه های کوچک مکزیک آغاز به کار کرد و به سرعت شهرتش جهانی شد. آن ها سال ۱۹۳۳ کار خود را آغاز کردند و این نظر یکی از قدیمی ترین سس های تند مکزیک به شمار می روند. مرکز فعالیتشان نیز قلب کشور مکزیک یعنی شهر مکزیکو سیتی است. سس بوفالو نسب به سایر سس ها غلظت بیشتری دارد و به خاطر استفاده از فلفل guajillo طعم آن کمی به شیرینی می زند. صاحب برند معتقد بود که guajillo یکی از محبوب ترین انواع فلفل های چیلی کشور مکزیک است.

جالیسکو | Jalisco

یکی دیگر از محصولات سرزمین آتشین Jalisco که اتفاقا نام همین زمین ها را برایش انتخاب کرده اند و میان مردم محلی به خاطر سادگی اش از محبوبیت بالایی برخوردار است. دستور آماده کردن آن شامل انواع فلفل ، آب و کمی نمک و شکر می شود. همین قدر ساده تلاش کرده اند که عطر و طعم خود فلفل ها مشخصه اصلی سس هایشان باشد و برای طبخ انواع غذاهای تند به کار رود. البته همین ترکیب هم آن قدرها ساده نیز و برندهای دیگری که تلاش کرده اند نتوانستند مانند آن را تولید کنند. جالیسکو را معمولا نمی توان جایی غیر از خود کشور مکزیک پیدا کرد اما انتخابی کلاسیک برای تجربه ای واقعی از طعم های محلی منطقه است.

ال یوکاتکو | El Yucateco

ال یوکاتکو یکی از پر ادویه ترین و تندترین های فهرست بهترین سس های تند مکزیک است. شرکت تولید کننده آن در سال ۱۹۶۸ فعالیت خود را در شبه جزیره یوکاتان شروع کرد. این جا شبه جزیره ای است که دریای کارائیب را از خلیج مکزیک جدا می کند و بیشتر اهالی آن سرخپوستان هستند. ال یوکاتکو نیز مانند بسیاری از دیگر موارد لیست در ابتدا کسب و کاری خانوادگی بود که رشد کرد و از مرزهای مکزیک فراتر رفت.

ماده اصلی تشکیل دهنده آن هابانرو یا فلفل هندی است. هابانرو بی شک یکی از تندترین فلفل های جهان است و اگر بخواهیم میزان این تندی را شرح دهیم باید بگوییم که حدود ۷۰ بار از فلفل هالوپینو تندتر است. اگر اهل غذای تند هستید و هابانرو رو امتحان می کنید باید بدانید که علی رغم طعم تند و آتشینش خواص بی شماری دارد. گفته می شود برای لاغری، پوست و مو، سرما خوردگی و حتی سرطان مثانه و پروستات نیز مفید است. این شرکت محصولات دیگری هم دارد که در آن ها از چیپوتله و انواع فلفل هالوپینو استفاده می شود. خودتان را برای چشیدن تندترین سسی که تا به حال خورده اید آماده کنید.

کستییو | CASTILLO

محصولات سالسای کستییو به خاطر شیوه آماده سازی خاصشان که شامل انواع فلفل می شود، سر سفره بیشتر خانواده های کشور مکزیک دیده می شوند. این شرکت در سال ۱۹۴۲ در Hermosillo، Sonora تاسیس شد و بیش از ۶۰ سال تجربه خوب را کسب کرده است و به Salsas Castillo اجازه می دهد تا مدعی بالاتری استاندارها و کیفیت شود. از محصولا مشهورشان می توان به Soya Pekin، Mexico Lindo، ۷ Mares، Sonora، Habaneras Castillo و Amor اشاره کرد.

سس ها با استفاده از انواع فلفل های هابانرو، ادویه و سرکه آماده می شوند و طعمی تند و در عین حال پر ادویه دارند. امروز محصولات آن ها در آمریکا، سراسر اروپا، ژاپن، کره و کوبا به فروش می رسد و می توان گفت در سراسر جهان برای طبخ غذاهای تند مورد استفاده قرار می گیرند.

پیکو پیکا | PICO PICA

پیکو پیکا محصول سال ۱۹۳۷ است در سال ۱۹۷۷ نایع غذایی خونیتا آن را خریداری کرده است. برای درست کردن آن از فلفل قرمز چیلی پوره شده، گوجه و انواع ادویه استفاده می شود و این گونه یکی از بهترین سس های مکزیک آماده می شود. در تهیه این سس سرکه نقشی ندارد و به همین دلیل چاشنیی عالی برای انواع تاکو، سوپ، گوشت، تست و ماهی می باشد.

پیکو پیکا در کنار سس قرمز تندش، همچنین سس تاکو سبز و خوشمزه Menudo که سبک مکزیکی واقعی را دارد، تولید می کند. برای کسانی که عاشق غذاهای تند هستند، پیکو پیکا محصول Hot & Spicy Menudo را تولید کرده است که مواد تشکیل دهنده اش همان کیفیت و استانداردها را دارند، اما طعمشان کمی تندتر و پر ادویه تر است.

گوچامایا | GUACAMAYA

در سال ۱۹۴۸ یک زوج مکزیکی از ایالت سینالوآ تصمیم به راه اندازی شرکت تولید سس مختص خودشان گرفتند. روند تولید این مورد از بهترین سس های تند مکزیک ساده بود. در تهیه آن از ظروف آشپزخانه رایج در مکزیک استفاده شد، ظروف مانند سنگ شکن (metate de prisra) و آسیاب دستی ذغالی، همان مواردی که در بسیاری از خانه های مکزیکی استفاده می شود.

مواردی که نام بردیم بخشی از بهترین سس های تند مکزیک بودند و البته بدون شک، انواع فلفل و غذاهای تند این کشور یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های آن برای علاقه مندان به غذاهای تند خواهد بود. علاوه بر چشیدن این مزه های فوق العاده و متفاوت می توانید هنگام بازگشت از سفر مکزیک مقدار زیادی سس تند برای اطرافیانتان سوغاتی بیاورید و یا در کمد خودتان بگذارید تا هر از گاهی غذایی تند و آتشین به یاد سفر خاطره انگیز مکزیک نوش جان کنید.

منبع : الی گشت